風の音がする。
人やもの、風景から発せられる雰囲気、言葉、音、色、におい、かたち、
そこにそれらが在ることの影響力について考える。
世界は そういった全ての存在の影響力が ひびきあって成り立っているように思う。
その波長を受けると 僅かずつでも自分のかたちは変わるだろう。
雨風で石が削れるように。
自分がいるこの世界も自分と共に、絶え間なく変化してゆく。
変化していく外側があるから自分が存在することを確認できる。
小泉朋美
I hear the sound of the wind.
I think about the influence of the people, the atmosphere emanating from the landscape, the words, the sound, the color, the smell, the shape, and the fact that they are there.
I think that the world is made from the resonance of such influences’ existence.
Receiving this wavelength will make me change, little by little.
The world in which we live, together with myself is constantly changing.
I can confirm my own existence from the existence of a changing world.
Tomomi Koizumi
小泉朋美の今個展のタイトルは、‘ひびく’である。あえて短い言葉に託し伝えたい作家の思いは、作品と共に昇華している。
作家は、物理的に振動することで‘ひびく’「音」や「もの」や「言葉」と共に、計測不能で感覚的に‘ひびく’人同士や人の心や思い、感情的な 風景 季節 などを思い描いている。
また、英語に当てた‘echo’は‘ひびく’そのものの中に、時間経過した後の名残や形跡の意味を含んでいる。
それらすべての概念が、今回の表現の核となる重要な要素である。
さらにそれらの色々なものの‘ひびき’合いがフィードバックして影響し合う、それによってさらに変化し、巡り巡って戻ってくる。そして循環を受けた後には、ナニカが変わっていくせめぎあいの中で、自分が変わる、相手も変化する。そのようなイメージを捉えて小泉は創作に痕跡を残す。存在を確認する。
今回初めて立体作品を手掛けたが、中から光るこの作品も、光の波長が‘ひびき’ながら外に届くことによって、鑑賞者側が照らされ、その刹那に何かを残し世界と共に変容する。
振り返ってみたら、生きていくこと とは、変わっていくこと だけが変わらない理なのだろう と小泉朋美の一連の創作によって想起されるのだ。
The title of the actual exhibition of Tomomi Koizumi, is 'resonance'.
The thought of the artist, expressed in daringly few words, is sublimated along with her work.
The author, paints emotional landscapes and seasons views, humans and its feelings that vibrates in a sensuously and immeasurable way, together along with “sounds”, “words” and things that vibrate physically.
In addition, the English word 'echo', has the connotation of the passage of time and the vestiges of the past.
These concepts altogether are the most important elements of the core of this works.
Furthermore the resonance of these all things, feedbacks itself and influences each other, changing themselves in a loop.
And after the loop, in the border of change, oneself and the others also change.
Koizumi leaves a trace in her creation catching images like this, to confirm her existence.
This is the first time she works with three-dimensional artworks, but the viewer will be lit by the resonant wavelength of these works that shine from inside, and that leave an ephemeral trace, changing together with the world.
Looking back, what is recalled from Koizumi Tomomi’s works, is “in life, change is the only logic that never changes”.