Exhibitions

‘medium’Exhibition of two artists: FUNAI Misa  KAWAKUBO Yoi 二人展「メディウム」 船井美佐 川久保ジョイ2011年8月6日(土) - 8月27日(土) 2011 August 6 - 27開廊日:水木金土 13:00 - 19:00 Open Wednesday -  Saturday 13:00 - 19:00 日月火祝は休廊 Closed on Sunday, Monday, Tuesday, and national holidays.  オープニングレセプション:8

船井美佐 川久保ジョイ 二人展「メディウム」について

不思議で素敵な繋がりに曳かれて二人展をすることになった。ちなみに英語でもグループ展ではなく、あえて Exhibition of two artistsと明記した。それはこの2人に意味があるからだ。

まず、川久保ジョイである。写真という素材を使っているため、当然「写真家」との肩書が付く。しかし、作品を見て判るように、非常に静謐な画面を創り上げている。
川久保は言う、シャッターチャンスは一日に一回だけだと。全神経をそれこそ、耳栓までして、その一秒に満たない一瞬の刻を‘創造’する。
これらの作品は確かに現実の風景などを元にしているはずだが、リアリティを喪失した感覚を抱かせる。写真は物理的にどこかに存在するものを写し込んでいるはずだという思い込みがその気持ちを増幅させるのか。
音が聞こえない。人の気配が無い。ただ海が在る。ただ山が在る。

唐突だが、船井美佐はあのイタコである と断言する。
それはアーティストと同義語である。見えないモノを見せてくれたり、何かを媒介する人 という意味であれば腑に落ちるだろう。
一連の鏡の作品では、誰も行ったことはないが、誰でも知っている「楽園」のイメージを鑑賞者に提示し、体験させ、考えさせられる。その仲介者としてのアーティスト、そしてあちらの世界と我々の世界のちょうど境界にあるもの としての「鏡」なのだ。
地上の欲望にまみれた世界に対して、楽園は純化した思いが集積された聖域であるが故に、世界中で驚くほど似通った人間の共通認識の結晶が見える。
この船井の鏡の作品は、川久保の作品と呼応しての展示のほか、今回だけ特別に、川久保の作品の題材そのものに使用され入れ子の共作が出来上がる。
しかし、船井の今回のメインは、一枚一枚個々のドローイング作品だ。
短絡的に言ってしまえば、唯の絵の具の滲み、有機的な線 が何かに見え始める分岐点がある。その時間的要素も船井の描く“境界”なのだろう。そして、作品は画面に描いたなにかを現すはずなのだが、ここで作家は、最初からそれを論理的に示す必要があるのか。といった現代絵画の根源的な問いかけを用意している。

さて、前回の小泉朋美の個展について「生きていくこと とは、変わっていくこと だけが変わらない理なのだろう」と書いた。そして、今回の二人展を企画する際、変化しないものが悠然とそこにある。と全く反対の意味になるかのようなものが二人の作家の表現の核心にあることに気付いた。
こんなエピソードを入れたい。
船井美佐は数年前に、川久保ジョイは今回、それぞれ琵琶湖と周辺を取材している。
琵琶湖は世界でも珍しい湖だ。普通は土砂で埋まっていく運命の湖でこれだけ古いもの自体貴重なのだ。事前に打合せしたわけでもなく、期せずして二人が惹かれた琵琶湖は、古来の神話時代から、そこに“ある”存在だったのだろう。
この世界がどんなに移ろおうとも、必然と在る と。
作家のクリエイションも同様で、変らず表現するべき何かを其々が変わらずに営々とやっていけばいいのだと思う。

船井は東洋の最東端の日本で生まれ育ち、川久保はヨーロッパの最西端のスペインで生まれ育っている。対極のその地で培った制作に関する二人の姿勢は、普遍的な題材を表現しようとしたからこそ必然にシンクロしたのだ。
船井の視線は『穴』を通して、あの世や楽園からこちら側を覗いている。一方、川久保は『光の箱』を通して、現実世界からあの世を切り取る。
その世界感は恐ろしいほどの現実感の希薄さを湛える。この世のものとは思えない、「彼岸」の風景を想像させずにはいられない。
まさに、此岸と彼岸、船井と川久保の創造物とその思想が‘合わせ鏡’の様相で対峙する。

結局、船井美佐も川久保ジョイも、物事や人間やこの現世やらの本質をどこまでも追いかる探究者だ。それがどんなに手の届かない先にあろうとも。

I got to plan this exhibition of two artists leaded by a mysterious chance. By the way I called this show an ‘exhibition of two artists’, not a ‘group exhibition’ with a clear reason, because there is a meaning in this combination of artists.

First, we have Yoi Kawakubo. Because he uses photography as a medium, he of course is called a "photographer". However, as you can see from his works, he has the ability to make up unusually very serene scenes.
Kawakubo says, shutter chance comes only just once a day. He concentrates all his attention, sometimes using ear plugs, to this instant, to create this unique moment.
Although these works are certainly based on a real landscape, makes the viewer feel a sense of lack of lost reality. Maybe the fact or the belief that photography should copy something that exists somewhere physically, leads the viewer to amplify this sense of lack of reality.
In these works there is no sound. There is no sign of human life. There is just the sea. There is just a mountain.

It may be sudden, but Misa Funai assert that she herself is an ‘Itako’ (Japanese word to call mediums or psychic people).
But this may be synonymous with ‘artist’. It can be understood if one thinks of an artist as a person that can show something that usual people cannot see or mediate between the two.
In the series of work with mirrors, she presents the viewer an image of the "paradise", a place that anyone knows, but no one has ever seen, and makes the viewer experience it and think about it. She, might be as well a "mirror" in the boundary between our world and another world, being the artist a mediator betweent these two.
Because the ‘Paradise’, in opposition to the world we live, full of desire, is a holy realm where pure ideas are accumulated, there is a surprisingly similar way of understanding the world among cultures around the earth.
Funai’s mirror work, is exhibited so that it vibrates with Kawakubo’s works, and specially for this show, a collaboration work between the artists is exhibited, making a nested loop work inside the installation room.
However, the main works of Funai for this exhibition are the a group of individual drawings.
At short view, there are based in unique blurrings of paint, organic lines that at a certain moment begins to look like something concrete. This timing element may also be another way in which Funai draws a "boundary". And, she has prepared underground a fundamental question in contemporary art: although it is supposed that an art work represents something painted on the screen, must the artist show logically it from the beginning?

Well, in the past I wrote about the exhibition of Tomomi Koizumi saying: ‘for living, changing is the only logic that never changes’. But when I started planning this exhibition I realized that unchanging elements lie solidly as the essence of these two artists’ worlds.
Want to introduce an curious episode.
A few years ago, Funai Misa, and this year, Yoi Kawakubo, have been documenting themselves and making fieldwork around the Lake Biwa, respectively.
Lake Biwa is a unique lake in the world. Ancient lakes like this usually end filled with sediment. This lake, for which the two artists have being interested without any meeting or bias, probably existed there certainly, from the era of ancient mythology.
I think also the same about the creation of artists, they should show what they think that must be shown and continue this unchanging activity for the ages.

Funai was born and grew up in Japan, the most easterly country of the East, and Kawakubo was born and lived in Spain, westernmost tip of Europe. Because the attitude of this two artists towards the making of artworks to express universal themes was the same, the synchronization between them was something inevitable, thought their opposite born places.
The point of view of Funai looks from the ‘Paradise’ to our world through a ‘hole’. On the other hand, Kawakubo, with his ‘light box’ cuts out the other world from the real world, making up a world terrifyingly unreality. One cannot help imagining a landscape of the ‘world beyond’.
And exactly, ‘our world’ and the ‘world beyond’, the creation and philosophy of Kawakubo and Funai, confront themselves face to face like two mirrors facing each other.

Overall, Misa Funai and Yoi Kawakubo are both seekers of the truth in a everlasting hunt to chasing the essence of the things and human beings and this world. Not matter how long the way could be.