Exhibitions

藤原裕策 個展   FUJIWARA Yusaku  solo exhibition   “Still waters run deep”     2011年10月15日(土) - 11月5日(土) October 15 - November 5  2011   オープニングレセプション 2011年10月15日 18時頃〜 Reception for the artist October 15 18:00 -

藤原裕策の作品は、版画用の板に、まずアクリル絵の具で着彩して乾いてから、彫刻刀でフォルムを浮き出させる という技法によって出来上がっている。色や形を上へ重ねていく通常のペインティングとは逆に、一度塗った色面をどんどん削り取ることで、色や形を成り立たせていく。
作家には、いわばペインターとしての人格と、木彫家としてのそれが同居しているのだ。
一度彫り始めたらもう色は足さない。
理詰めで下準備をするのではなく、筆を走らせる最初から作品の最終ゴールを想定しつつ、色を塗る段階も、彫刻刀で彫り出す時も即興性のある過程を経る。
この独創性に満ちた表現方法は、藤原の言う「はっきりと確認できないもの、見えない物などの魅力」への追及には有意義なのであろう。
また、かのミケランジェロが言ったとされる「大理石に埋まっている人物をただ取り出すのみ」という逸話の様に、作家の彫り出す造形は、元からある人やモノを平らな画面から掘り起こす職人のような作業なのかもしれない。

今回の作品群は、ペインティングと彫刻の要素を併せ持つ画面にさらに筆と彫刻刀による線描(=ドローイング)の技巧を加味したことによって変化に富んだ特質となり、より力のある創作物を作り上げた。
そしてもちろん、藤原がテーマとしている“生や死など全てを内包した或る大きな力”の有り様を強く意識した個展である。

この現代の大きくて複雑な世界から、一瞬の出来事や、判り難い表情を丹念にすくいあげ、我々日本人の美意識を改めて‘かたち’に表してくれる藤原裕策というアーティストの使命を見極めていきたい。

Yusaku Fujiwara’s work are made with a special process, first, he paints with acrylic paint on the wood plate for engraving, and once it dries, he carves the forms of the artwork with a chisel.
Contrary to normal painting, in which the colors and the shapes are superimposed one on the other, he shapes the forms and colors by scraping the once painted surface more and more. In the artist a painter and a sculptor lives together. Once the carving starts, no colors are added.
Rather than laying in logic for the preparation of the work, he traces a process of creation based on improvisation mainly through all the painting and carving phases, though before starting to move the brush, he has already an idea of the goal to pursue.
I suppose this method full of expression is very meaningful in the pursuit of what Fujiwara calls ‘the attraction of what cannot be clearly confirmed or visible’.
As the story about Michelangelo that said ‘it is just retrieving the person who is buried inside the marble’, maybe the forms that the artist sculpts are just things or people that are carved back from the flat surface, and the work of the sculptor is just taking them back to the physical plane.

The works of this exhibition, though combining the elements of a painting and those of a sculpture in the frame, has in addition line drawings by brush and chisel, that with the finest technique gives the work a powerful touch and variation.
And of course, this solo exhibition is strongly aware of the state of a ‘great power that includes in itself life, death and everything’.

I want to find out the mission of the artist Hiroshi Fujiwara, an artist that carefully scoops up instants, events, and abstract expressions from this complex and big world, and gives ‘new shape’ to the aesthetic sense of the modern Japanese.