今回の展覧会タイトル「十力」を聞いたことがあるだろうか。
如来に備わる十の力、あるいは如来のことだと言われている。作家はこのことについて、如来に成りうる可能性のある全ての存在、とその輝きとして解釈しているそうだ。
その十にちなんだ10枚のドローイング作品も展示する。
前回の個展では、もののフォルムや表面的なマチエール等の絵画としても面白さに制作意欲を燃やした及川が、今回の個展では、その先の「本当の真実」を掴むべく邁進している作家の実直な創作に対面できるだろう。
作品の鹿の角はやがて生まれ変わる再生の証しでもある。また、神々しい鹿の佇まいから、背景の金色の“丸”は、「光背」であると容易に連想されるだろう。
しかし、及川恵子の作品に登場するもの等々を、それぞれシンボライズし言葉に変換していては間違った偏見を持つ危険性を孕んでいる。
この“脳化する現代社会”といわれる時代にあって、鑑賞者も、第六巻で受け止めて 何かを感じて欲しいということだ。
日本人は動物の中に人間を超越した力を見出し、万物に「神」の存在を‘感じて’日々を暮らしてきたはずで、そしてこれからも生きていくのだから。
You may have heard of the title of this exhibition − Tathagata.
It is known as the ten powers equipped by the Buddha, or it is known as the Buddha itself. Regarding this matter, the artist explains everything which has the possibility to be promoted as the Buddha as the brilliancy of toso.
The ten drawings which are associated with the powers are also exhibited.
In the previous solo exhibition, although there were paintings about the volume of things, or surface materials, etc, OIKAWA was also fired up with enthusiasm for interesting creation. In this solo exhibition, we are able to meet the creations full of honesty by the artist who is moving forward to catch the「truth」of the previous exhibition.
The antler in the art work is an evidence of reborn. Moreover, because of the divine appearance of the deer, the gold, round background is easily associated with「halo」.
However, it will conceive a danger of holding a wrong prejudice if we symbolize and convert the things appearing in the art work of OIKAWA Keiko into languages.
In this brain society, viewers also use the six senses to catch for something they want to feel.
Passing through the days in which Japanese used to discover the power of the animals which can transcend human beings, and also “feel“ the existence of god through everything, the Japanese will also keep these practices in the future.
關於這次展覽會的標題“十力”應該有聽過吧。
展覽標題所指的是,如來或是成佛所具足的十種智力。作家在關於這個主題所作的解釋為,成佛所具的可能性及其光輝。並展出10件關於以”十力”為命名的繪畫作品。
在上回的展覽中,專注在繪畫形式上以及表面材質等上追求不同變化表現的及川,在這次的個展中,掌握了先前的「真實的真相」為目標向前邁進,因此觀者可以在這次展覽上看見作家的面對創作那一絲不苟的態度。
繪畫作品中的鹿很快地就重生了牠的鹿角,擁有不斷的再生力量正是具有神聖地最好證明。因此,從神聖的鹿的外觀看來,背景中金色的「圓」很容易和「暈」聯想再一起。但是,出現在及川惠子不同作品裡的主題,其象徵詞彙在變換時,很容易產生其不同偏見的危險性。
在這樣一個被說成”腦化社會”的時代,觀賞者可以使用第六感去感受想感受的事物。日本人看出動物之中有超越人類的力量,因此能過著每一天在感受萬物中神的存在,並且活著感受當下向未來走去。